Bijlagen
Het onderstaande bevat zeven bijlagen met verwijzingen naar (mogelijke) originelen van de schilderijen – en personen – die zijn weergegeven op de vijf kunstkamers. Bij de bijlagen 1-5a betreft het afbeeldingen van de kunstkamers waarop elk schilderij een nummer heeft dat correspondeert met de door Willem van Haecht gebruikte voorbeelden in de lijst eronder.1 De personen op het stuk in het Rubenshuis (en een enkel personage op andere kunstkamers) worden aangeduid met een letter.2 In de lijsten zijn zowel identificaties die al uit de literatuur bekend waren als nieuwe vondsten opgenomen. Voor alle inmiddels herkende originelen (of varianten ervan/kopieën ernaar) zitten in de lijsten links naar records in RKDimages. Indien er geen enkel gelijkend voorbeeld is, staat bij een voorstelling alleen de naam van de veronderstelde maker en de titel. Tevens wordt in deze eerste set aangegeven of werken op meerdere kunstkamers voorkomen, zowel van Van Haecht zelf als door andere schilders.
Indien een werk op meerdere kunstkamers voorkomt, is dat aangegeven met vetgedrukte verwijzingen naar het nummer op de andere kunstkamer(s). Voor de vijf stukken zijn daarvoor de volgende afkortingen gebruikt:
De kunstkamer van Cornelis van der Geest, Antwerpen, Rubenshuis: RH
Apelles schildert Campaspe, Den Haag, Mauritshuis: MH
Kunstkamer met Anthony van Dycks ‘Mystieke huwelijk van de H. Catharina’, Mount Stuart, Bute Collection: BC
Jozef en de vrouw van Potifar, verblijfplaats onbekend: JP
Apelles schildert Campaspe, particuliere collectie: PC
Kunstkamers van andere schilders die een werk tonen dat ook bij Van Haecht voorkomt, zijn vermeld met maker en titel en hebben een link naar het RKDimages record.
Bijlagen 1-5b linken naar afbeeldingen van de vijf kunstkamers waarop door middel van aanklikopties direct kan worden doorgelinkt naar de originelen van de weergegeven schilderijen, evenals naar portretten van de voorgestelde personen. Geïdentificeerde voorbeelden zijn aangegeven met een oranje kader dat door erop te klikken doorlinkt naar de betreffende records in RKDimages.
Bij de verwijzingen in de bijlagen weten we zelden met absolute zekerheid dat het gaat om het origineel dat Van Haecht ten dienste stond. Onder de gekoppelde werken bevinden zich behalve voorbeelden die volledig overeenkomen met de weergave bij Van Haecht ook voorstellingen met meer of minder grote verschillen. Daar waar mogelijk is er steeds voor gekozen om te verwijzen naar het originele werk (eventuele kopieën staan in principe in het RKDimages record). In gevallen waar geen authentiek voorbeeld voorhanden is, maar wel een kopie of afgeleide wordt daarnaar doorgelinkt.
Los van twijfel over het exacte model dat Van Haecht gekopieerd heeft, is het bekijken en vergelijken van de originelen en de naschilderingen door Van Haecht niet alleen een interessante, maar ook zeer een vermakelijke bezigheid.
Bijlage 6 toon afbeeldingen van de drie kunstkamers die met IRR zijn onderzocht. Hierin is met een kruis aangegeven in welke door Willem van Haecht afgebeelde schilderijen een kwadraatnet ontbreekt. Tevens zijn de dubbele lijnen ingetekend die op een aantal werken op de kunstkamers voorkomen. De letter V verwijst naar een voorstelling waarin een verdwijnpunt en perspectieflijnen werden waargenomen.