Kunstkamers in het kwadraat

RKD STUDIES

Bibliografie


Adler 1980
Wolfgang Adler, Jan Wildens. Der Landschaftsmitarbeiter des Rubens, Fridingen 1980

Ambrosini Massari
Anna Maria Ambrosini Massari, ‘La solitudine dei capolavori’, in: Raffaela Morselli (red.), cat. tent. Gonzaga. La Celeste Galeria. L’esercizio del collezionismo, Mantua (Palazzo del Te – Palazzo Ducale) 2002, p. 1-38

Andrews 1985
Keith Andrews, Adam Elsheimer. Werkverzeichnis der Gemälde, Zeichnungen und Radierungen, München 1985

Antwerpen/Den Haag 2009-2010
Ariane van Suchtelen, Ben van Beneden, cat. tent. Kamers vol Kunst in zeventiende-eeuws Antwerpen, Antwerpen (Rubenshuis), Den Haag (Mauritshuis) 2009-2010

Antwerpen/Wenen 2007-2008
David Jaffé et al., cat. tent. Samson and Delilah a Rubens painting returns, Antwerpen (Rockoxhuis), Wenen (Liechtenstein Museum) 2007-2008

Athene/Dordrecht 2000-2001
Peter Schoon, Sander Parelberg, cat. tent. Greek Gods and Heroes in the Age of Rubens and Rembrandt, Athene (Ethniki Pinakothiki Alexander Soutzos Museum), Athene (Nederlands Instituut), Dordrecht (Dordrechts Museum) 2000-2001

Barnes 2004
Susan J. Barnes et al., Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings, New Haven/Londen 2004

Baudouin 1969
Frans Baudouin, ‘De “Constkamer” van Cornelis van der Geest, geschilderd door Willem van Haecht’, Antwerpen. Tijdschrift der stad Antwerpen, 15 (1969), nr. 4, p. 158-173

Van Beneden 2009-2010
Ben van Beneden, ‘Willem van Haecht. Een even geleerde als talentvolle kopiist’, in: Ariane van Suchtelen, Ben van Beneden, cat. tent. Kamers vol Kunst in zeventiende-eeuws Antwerpen, Antwerpen (Rubenshuis), Den Haag (Mauritshuis) 2009-2010, p. 56-92

Van Beneden 2013
Ben van Beneden, ‘Cornelis van der Geest (1555-1638), ‘een zeer groot bewonderaar van de schilderkunst’’, in: Ben van Beneden et al., 500 jaar verzamelen in Antwerpen. Een passioneel verhaal, Leuven 2013, p. 13-23

Boreel/Van Zon-Christoffels 1990
Jacqueline Boreel, Francis van Zon-Christoffels, ‘Enkele aspecten van de schilderspraktijk in het atelier van Pieter Aertsen natuurwetenschappelijk nader bekeken’, in: Pieter Aertsen. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 40 (1989), Pieter Aertsen, Den Haag 1990, p. 167-196

Boutsen 2019
Elise Boutsen, ‘The Connoisseurs’ Tribune. A painting by Gillis Mostaert identified in the Picture Gallery of Cornelis van der Geest’, The Rubenianum Quarterly (2019), nr. 4, p. 4

Briels 1980
J. Briels, ‘Amator Pictoriae Artis. De Antwerpse kunstverzamelaar Peeter Stevens (1590-1668) en zijn Constkamer’, in: Jaarboek van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (1980), p. 137-226

Broos 1993
Ben Broos, Liefde, List & Lijden. Historiestukken in het Mauritshuis, Gent 1993

Brussel 1959
Cat. Galerie Robert Finck, Exposition de tableaux de maîtres Flamands du XVe au XIXe siècle, Brussel 1959

De Coo 1959
J. de Coo, ‘Nog eens Cornelis van der Geest. Een tekening uit zijn verzamelingen, thans in Museum Mayer van den Bergh’, Antwerpen. Tijdschrift der Stad Antwerpen 5 (1959), p. 196-199

Delen 1959
Adrien J.J. Delen, ‘Cornelis van der Geest: Een groot figuur in de geschiedenis van Antwerpen’, Antwerpen. Tijdschrift der Stad Antwerpen 5 (1959), p. 57-71

Den Haag/San Francisco 1990-1991
Ben Broos, Rieke van Leeuwen (red.), cat. tent. Hollandse Meesters uit Amerika, Den Haag (Mauritshuis), San Francisco (The Fine Arts Museum of San Francisco) 1990-1991

Denucé 1932
Jan Denucé, De Antwerpsche ‘konstkamers’ – inventarissen van kunstverzamelingen te Antwerpen in de 16e en 17e eeuwen, Amsterdam 1932

Dijkstra 1990
Jeltje Dijkstra, Origineel en kopie. Een onderzoek naar de navolging van de Meester van Flémalle en Rogier van der Weyden, dissertatie Universiteit van Amsterdam 1990

Dossi 2010-2012
Davide Dossi, ‘”Venere nella fucina di Vulcano” di Felice Brusasorci: un nuove tassello per la galleria di Cornelis van der Geest’, Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz 54 (2010-2012), nr. 3, p. 541-550

Duverger 1984-2004
Erik Duverger, Antwerpse kunstinventarissen uit de zeventiende eeuw, 13 dln, Brussel 1984-2004

Faries 1991
Molly Faries, Studying underdrawings: notes for the Cologne workshop, Bloomington 1991

Filedt Kok 1979
Jan Piet Filedt Kok, ‘Underdrawing and other aspects in the paintings of Lucas van Leyden’, in: Lucas van Leyden-Studies. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 29 (1978), Haarlem 1979, p. 1-184

Filipczak 1987
Zirka Zaremba Filipczak, Picturing art in Antwerp 1550-1700, Princeton 1987

Filipczak 2011
Zirka Filipczak, ‘Review of: Room for Art in Seventeenth-Century Antwerp. By Ariane van Suchtelen and Ben van Beneden’, Historians of Netherlandish Art Reviews, april 2011
https://hnanews.org/hnar/reviews/room-art-seventeenth-century-antwerp/

Fucci 2015
Robert Fucci, ‘Parrhasius and the art of display. The illusionistic curtain in seventeenth-century Dutch painting’, in: Het vertoon van de kunst. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 65 (2015), p. 146-175

Gent 1986-1987
Paul Verbraeken et al., cat. tent. Joachim Beuckelaer. Het markt- en keukenstuk in de Nederlanden 1550-1650, Gent (Museum voor Schone Kunsten) 1986-1987

Gomes Ferreira 1982
Maria Teresa Gomes Ferreira, Museu Calouste Gulbenkian. Catálogo, Lissabon 1982

Gritsay/Babina 2008
Natalya Gritsay, Natalya Babina, State Hermitage Museum Catalogue. Seventeenth- and Eighteenth-Century Flemish Painting, Sint Petersburg 2008

Grossman 1954
F. Grossman, ‘Cornelis van Dalem re-examined’, The Burlington Magazine 96 (1954), nr. 611, p. 42-51

Hartford 1949
Cat. tent. Pictures within pictures, Hartford (Wadsworth Atheneum) 1949

Härting 1993
Ursula Härting, ‘”Doctrina et pietas”, über frühe Galeriebilder’, in: Jaarboek van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (1993), p. 95-133

Härting 1994a
Ursula Härting, ‘Gemälde im Gemälde – Galeriebilder, gemalte Kunstkammern und Sammlungsporträts’, Weltkunst 15 februari 1994, p. 448-450

Härting 1994b
Ursula Härting, ‘Einige frühe Werke des Tobias Verhaecht (1561–1630) und der Wiener “Seesturmˮ – Quot homines tot sententiae’, in: Ekkehard Mai, Karl Schütz, Hans Vlieghe, Die Malerei Antwerpens – Gattungen, Meister, Wirkungen. Studien zur flämischen Kunst des 16. und 17. Jahrhunderts. Internationales Kolloquium Wien 1993, Keulen 1994, p. 92-103

Härting 2003
Ursula Härting, ‘”van Meester Quinten – na Meester Quinten”. Die Wertschätzung der Flämischen Altmeister im 17. Jarhhundert in Antwerpen’, Acta Historiae Artium 44 (2003), p. 273-283

Healy 2006
Fiona Healy, ‘Vive l’Esprit. Sculpture as the Bearer of Meaning in Willem van Haecht’s Art Cabinet of Cornelis van der Geest’, in: Katlijne van der Stighelen (red.), MUNUSCULA AMICORUM. Contributions on Rubens and his Colleagues in Honour of Hans Vlieghe, 2 dln, Turnhout 2006, dl. 2, p. 423-441

Held 1957
Julius S. Held, ‘Artis Pictoriae Amator. An Antwerp art patron and his collection’, Gazette des Beaux-Arts 50 (1957), p. 53-84

Held 1982
Julius S. Held, ‘Artis Pictoriae Amator. An Antwerp art patron and his collection’, in: David Rosand, Anne W. Lowenthal, John Walsh, Rubens and his circle. Studies by Julius S. Held, Princeton 1982, p. 35-64 [herdruk van Held 1957, met supplement]

Hymans 1907
Henri Hymans, ‘Une Galerie anversoise au XVIIe siècle’, Chronique des Arts (1907), nr. 12, p. 99-100

Innes-Smith/McCann 2010
Robert Innes-Smith, Nick McCann, Your guide to Raby Castle, Staindrop near Darlington. One of England's finest medieval castles, Wymondham 2010

Keulen/Antwerpen/Wenen 1992-1993
Ekkehard Mai, Hans Vlieghe (red.), cat. tent. Von Bruegel bis Rubens. Das goldene Jahrhundert der flämischen Malerei, Keulen (Wallraf-Richartz-Museum), Antwerpen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), Wenen (Kunsthistorisches Museum) 1992-1993

Kirby/Roy/Spring 2002-2003
Jo Kirby, Ashok Roy, Marika Spring, ‘The Materials of Underdrawing’, in: David Bomford (red.), cat. tent. Art in the Making. Underdrawings in Renaissance Paintings, Londen (National Gallery) 2002-2003, p. 26-37

Kirsch 2004
Kathrin Kirsch, ‘Übertragungsverfahren und technische Hilfsmittel’, in: Andreas Siejek, Kathrin Kirsch, Die Unterzeichnung auf dem Malgrund. Graphische Mittel und Übertragungsverfahren im 15.-17. Jahrhundert, München 2004, p. 147-337

Kloek 1990
Wouter Kloek, ‘De tekeningen van Pieter Aertsen en Joachim Beuckelaer’, Pieter Aertsen. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 40 (1989), Den Haag 1990, p. 129-166

Koeleman 2021
Floor Koeleman, Visualizing Visions: Re-viewing the seventeenth-century genre of constcamer paintings, dissertatie University of Luxembourg 2021 http://hdl.handle.net/10993/48720 [handelseditie nog te publiceren]

Lauts 1970
Jan Lauts, Cornelis van Dalem und Jan van Wechelen. Landschaft mit Nomadenfamilie (zu einer Neuerwerbung der Staatlichen Kunsthalle), Karlsruhe 1970

Londen 2006-2007
Ernst Vegelin van Claerbergen (red.), cat. tent. David Teniers and the Theatre of Painting, Londen (The Courtauld Institute of Art Gallery) 2006-2007

Lootsma 2017
Hilbert Lootsma, ‘A re-assembled altarpiece by Bernard van Orley’, The Burlington Magazine 159 (2017), nr. 1367, p. 88-98

Los Angeles/Den Haag 2006-2007
Anne T. Woollett, Ariane van Suchtelen et al., cat. tent. Rubens & Brueghel een artistieke vriendschap, Los Angeles (J. Paul Getty Museum), Den Haag (Mauritshuis) 2006-2007

Mai 1992-1993
Ekkehard Mai, ‘Pictura in der “constkamer”. Antwerpens Malerei im Spiegel von Bild und Theorie’, in: Ekkehard Mai, Hans Vlieghe (red.), cat. tent. Von Bruegel bis Rubens. Das goldene Jahrhundert der flämischen Malerei, Keulen (Wallraf-Richartz-Museum), Antwerpen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), Wenen (Kunsthistorisches Museum) 1992-1993, p. 39-54

Marr 2019
Alexander Marr, ‘Ingenuity and Discernment in The Cabinet of Cornelis van der Geest (1628)’, in: Connoisseurship and the Knowledge of Art. Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 69 (2019), p. 106-145

Marx/Hipp 2007
Harald Marx, Elisabeth Hipp, Gemäldegalerie Alte Meister Dresden, Band II, Illustriertes Gesamtverzeichnis, Keulen 2007

McGrath 1997
Elizabeth McGrath, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, dl. 13, Rubens Subjects from History, Londen 1997

Morel 1992-1993
Yolande Morel, ‘Kunstkabinetten te Antwerpen 1610-1640’, in: cat. tent. Van Bruegel tot Rubens. De Antwerpse schilderschool 1550-1650, Antwerpen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten) 1992-1993, p. 45-47 [zie ook Keulen/Antwerpen/Wenen 1992-1993]

Muller 1989
Jeffrey M.Muller, Rubens: The Artist as Collector, Princeton 1989

Parijs 2013-2014
Alexis Merle du Bourg (red.), cat. tent. Jordaens 1593-1678, Parijs (Petit Palais – Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris) 2013-2014

Van Puyvelde 1955
Leo van Puyvelde, ‘Willem van Haecht en zijn “Galerij van Cornelis van der Geest”’, Belgisch Tijdschrift voor Oudheidkunde en Kunstgeschiedenis 24 (1955), nr. 3/4, p. 159-163

Ringers 1987
Ruud Ringers, ‘De verbeelding van de kunst en het kunstenaarschap in de Antwerpse kunstkamers’, Antwerpen. Tijdschrift der Stad Antwerpen 33 (1987), p. 1-19

Van Roey 1968
Jan van Roey, ‘Het Antwerpse geslacht Van Haecht (Verhaecht). Tafereelmakers, schilders, kunsthandelaars’, in: Miscellanea Jozef Duverger. Bijdragen tot de Kunstgeschiedenis der Nederlanden, Gent 1968, dl. 1, p. 216-229

Rotterdam 1994
Cat. Van Eyck to Bruegel 1400 to 1550: Dutch and Flemish Painting in the collection of the Museum Boymans-van Beuningen, Gent 1994

Schütz 1992-1993
Karl Schütz, ‘Das Galeriebild als Spiegel des Antwerpener Sammlertums’, in: Ekkehard Mai, Hans Vlieghe (red.), cat. tent. Von Bruegel bis Rubens. Das goldene Jahrhundert der flämischen Malerei, Keulen (Wallraf-Richartz-Museum), Antwerpen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), Wenen (Kunsthistorisches Museum) 1992-1993, p. 161-170

Schwartz 1993
Gary Schwartz, ‘Lady Pictura painting flowers’, Tableau 15 (1993), nr. 6, p. 66-81

Schwartz 1996
Gary Schwartz, ‘Love in the Kunstkamer. Additions to the work of Guillam van Haecht (1593-1637)’, Tableau 18 (1996), nr. 6, p. 43-52

Schwartz 2010
Gary Schwartz, ‘Worlds within worlds: paintings and prints missing from the van Haecht exhibition’, Schwartzlist 305 (2010), http://www.garyschwartzarthistorian.nl/305-worlds-within-worlds-paintings-and-prints-missing-from-the-van-haecht-exhibition/

Schwartz 2016
Gary Schwartz, ‘How a patrician made good for slighting a prince, maybe’, Schwartzlist 347 (2016), https://www.garyschwartzarthistorian.nl/347-how-a-patrician-made-good-for-slighting-a-prince-maybe/

Smeyers 1968
Maurits Smeyers, ‘Schilderijen van Kwinten Metsys in het bezit der Aartshertogen Albrecht en Isabella’, in: Miscellanea Jozef Duverger. Bijdragen tot de Kunstgeschiedenis der Nederlanden, Gent 1968, dl. 1, p. 139-152

Speth-Holterhoff 1941
S. Speth-Holterhoff, ‘Une Oeuvre disparue de Jean van Eyck’, Apollo. Chronique des beaux arts 1 (1941), nr. 5, p. 7-8

Speth-Holterhoff 1957
S. Speth-Hoterhoff, Les peintres Flamands de cabinets d’amateurs au XVIIe siècle, Brussel [1957]

Spronk 1996
Ron Spronk, ‘More than Meets the Eye. An Introduction to Technical Examination of Early Netherlandish Paintings at the Fogg Art Museum’, Harvard University Art Museums Bulletin 5 (1996), nr. 1

Stols-Witlox 2014
Maartje Stols-Witlox, Historical recipes for preparatory layers for oil paintings in manuals, manuscripts and handbooks in North West Europe, 1550-1900: analysis and reconstructions, Amsterdam 2014

Stukenbrock 1994
Christiane Stukenbrock, ‘Zu den Nachwirkungen der Markt- und Küchenstücke Pieter Aertsens und Joachim Beuckelaers in der niederländischen Malerei des 17. Jahrhunderts’, in: Ekkehard Mai, Karl Schütz, Hans Vlieghe, Die Malerei Antwerpens – Gattungen, Meister, Wirkungen. Studien zur flämischen Kunst des 16. und 17. Jahrhunderts. Internationales Kolloquium Wien 1993, Keulen 1994, p. 229-238

Van Suchtelen/Pottasch 2009
Ariane van Suchtelen, Carol Pottasch, ‘Twee ontwerpen voor het Theatrum Pictorium van David Teniers’, Mauritshuis in Focus 22 (2009), nr. 2, p. 23-30

Van Suchtelen 2009-2010a
Ariane van Suchtelen, ‘Kamers vol kunst in zeventiende-eeuws Antwerpen. Een inleiding’, in: Ariane van Suchtelen, Ben van Beneden, cat. tent. Kamers vol Kunst in zeventiende-eeuws Antwerpen, Antwerpen (Rubenshuis), Den Haag (Mauritshuis) 2009-2010, p. 16-50

Van Suchtelen 2009-2010b
Ariane van Suchtelen, ‘Verzamelen binnen de schilderijenlijst. Gezamenlijke kunstkamervoorstellingen’, in: Ariane van Suchtelen, Ben van Beneden, cat. tent. Kamers vol Kunst in zeventiende-eeuws Antwerpen, Antwerpen (Rubenshuis), Den Haag (Mauritshuis) 2009-2010, p. 98-117

Timmermans 2006
Bert Timmermans, ‘The Elite as Collectors and Middlemen in the Antwerp Art World of the Seventeenth Century’, in: Katlijne van der Stighelen (red.), MUNUSCULA AMICORUM. Contributions on Rubens and his Colleagues in Honour of Hans Vlieghe, 2 dln, Turnhout 2006, dl. 2, p. 343-357

Van de Velde 1975
Carl van de Velde, Frans Floris (1519/20-1570). Leven en werken, 2 dln, Brussel 1975

Vliegenthart 1973
Adriaan W. Vliegenthart, ‘Das Bronckhorster Galeriebild auf Schloss Anholt’, in: Josua Bruyn et al. (red.), Album Amicorum J.G. van Gelder, Den Haag 1973, p. 337-341

Wadum 1998
Jørgen Wadum, ‘Historical Overview of Panel-Making Techniques in the Northern Countries’, in: Kathleen Dardes, Andrea Rothe (red.), The Structural Conservation of Panel Paintings, Los Angeles 1998, p. 149-177

Watteeuw 2013
Bert Watteeuw, ‘Een neus voor kunst. Jacomo de Cachiopin (1591/92-1659), Amator Artis Pictoriae Antverpiae’, in: Ben van Beneden et al., 500 jaar verzamelen in Antwerpen. Een passioneel verhaal, Leuven 2013, p. 89-101

Welzel 2006
Barbara Welzel, ‘David Teniers II and Archduke Leopold Wilhelm’, in: Katlijne van der Stighelen (red.), MUNUSCULA AMICORUM. Contributions on Rubens and his Colleagues in Honour of Hans Vlieghe, 2 dln, Turnhout 2006, dl. 2, p. 631-644

Van de Wetering/Franken 1983
Ernst van de Wetering, Michiel Franken, ‘Op bezoek in het atelier’, Kunstschrift 27 (1983), nr. 1, p. 3-11

Winkler 1916
Friedrich Winkler, ‘Über die Galeriebilder des Willem van Haecht und Barent van Orley’, Mitteilungen aus den Sächsischen Kunstsammlungen 7 (1916), p. 35-43

Wolters 2006
Margreet Wolters, ‘Creativity and Efficiency: Aspects of Joachim Beuckelaer’s Use of Patterns and Models’, in: M. Faries (red.), Making and Marketing: Studies of the Painting Process in Fifteenth- and Sixteenth-Century Netherlandish Workshops, Turnhout 2006, p. 155-178

Wolters 2011
Margreet Wolters, ‘Met kool en crijt’. De functie van de ondertekening in de schilderijen van Joachim Beuckelaer, dissertatie Rijksuniversiteit Groningen 2011

Wolters 2017
Margreet Wolters, ‘Kwadraatnetten en kleuraanduidingen. Een ontwerp voor een glasraam door Joachim Beuckelaer als model voor een schilderij’, Delineavit et Sculpsit 41 (2017), p. 34-40

Wolters 2025
Margreet Wolters, Lastman in focus. Onderzoek naar ondertekening en werkwijze bij Pieter Lastman leermeester van Rembrandt, Den Haag 2025

Woollett/Van Suchtelen 2006-2007
Anne T. Woollett, Ariane van Suchtelen et al., Rubens & Brueghel, een artistieke vriendschap, Zwolle 2006 [verschenen bij de tentoonstelling Rubens en Brueghel samen, Los Angeles (J. Paul Getty Museum), Den Haag (Mauritshuis) 2006-2007]